Mindfulness bij slaapproblemen

Naar schatting heeft de helft van de 55-plussers te maken met slaapproblemen.

Naar schatting heeft de helft van de 55-plussers te maken met slaapproblemen. Deze kunnen leiden tot vermoeidheid, een slecht humeur, depressieve symptomen en een slechtere kwaliteit van leven. Vaak worden deze problemen niet aangepakt.

David Black onderzocht daarom 49 senioren met moeilijkheden met slapen met een gemiddelde leeftijd van 66 jaar. De ene helft volgde een mindfulnesscursus van zes weken. De andere helft kreeg lessen over een goede slaaphygiëne. Die concentreerde zich op het veranderen van slechte slaapgewoonten en het instellen van een vaste bedtijdroutine.

Verbetering
De deelnemers die meededen aan de mindfulnesscursus, ervaarden een grotere verbetering dan de anderen. Bij de mindfulnessgroep namen ook de verschijnselen die gepaard kunnen gaan met slecht slapen meer af, zoals depressieve symptomen en vermoeidheid.

Snel resultaat
De onderzoekers concluderen dat mindfulness in een kort tijdsbestek de slaapkwaliteit van senioren kan verbeteren. Zij lijken daar bovendien overdag baat bij te hebben, omdat de slaapgerelateerde klachten gedurende de dag eveneens afnamen.

Herken jij je in bovenstaande problematiek en wil je weten of mindfulness iets voor je kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op.

Lees hier het volledige onderzoek.