Mindfulness bij chronische pijnklachten

Leven met chronische pijn is niet gemakkelijk. Het kan je leven compleet overhoop halen. Een manier om om te gaan met je pijn is om het vechten met je pijn te stoppen, er vriendschap mee te sluiten. Hoe ongelooflijk het ook klinkt!  De pijn is er toch al en het vechten met je pijn zorgt er alleen maar voor dat je pijn nog meer plek in je leven inneemt, met alle gevolgen van dien. Dit gaat natuurlijk niet vanzelf. Het anders om leren gaan met chronische pijnklachten, is een van de redenen waardoor er ooit een mindfulnesstraining ontwikkeld is.

Jon Kabat Zinn en legde zo'n 35 jaar geleden de basis voor de huidige 8 weken training mindfulness. Hij begon In het academisch ziekenhuis van de universiteit van Massachusetts startte hij  meditatie en -yogalessen voor een groep patiënten die medisch uitbehandeld waren, maar pijn bleven houden.  Veelal mensen die na een lang en frustrerend behandeltraject te horen hadden gekregen  'je moet er mee leren leven'. Het 'hoe' ontbrak hier te vaak aan.

Waarom mindfulness?  
Angst voor de pijn maakt dat je onbewust allerlei verdedigingsmechanismen inzet om de pijn niet te hoeven voelen. Je verdringt deze liever dan dat je hiermee de confrontatie aangaat. Dit maakt dat rondom de pijn, de spanning toeneemt en er een nieuwe vorm van pijn ontstaat.  

Mindfulness leert je om met vriendelijke aandacht naar je lichaam en jezelf te kijken. Je leert je aandacht op de ervaring van de pijn van dat moment te richten en hiervoor open te staan, door deze op dit moment te accepteren. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de patronen die je opgebouwd hebt, in het omgaan met de pijn, eerder te herkennen. Door anders met deze patronen om te gaan ontstaat er een andere pijnbeleving en kan je ervoor kiezen om anders met de klachten om te gaan. Waardoor de klachten op den duur kunnen verminderen. Cliënten geven aan dat hun leven minder wordt beheerst door de pijn en er weer ruimte ontstaat voor de leuke dingen in het leven.

Onderzoek
Hiske van Ravenstein ( Radboud Universiteit Nijmegen - 2013) ontdekte in haar onderzoek naar de effecten van mindfulness bij chronische pijn en langdurig onverklaarbare fysieke klachten dat de mindfulnesstraining zorgt voor een duidelijke verbetering van de psychische gezondheid;  mensen voelden zich na de training niet alleen vitaler, maar hun sociale contacten met familie en vrienden verbeterden.


Wil jij weten of mindfulness iets voor jou kan betekenen in het omgaan met chronische pijnklachten? Neem vrijblijvend contact op.